Wednesday, December 13, 2017
Text Size

Χαρακτηριστικά οδηγών καλαμιών...

User Rating:  / 1
PoorBest 
Odoigoi_001

Κείμενο - φωτογραφίες: Custom Rods - Γιάννης Γιατράκος

Υπερνικώντας τη δύναμη της τριβής...

Οι περισσότεροι οδηγοί καλαμιών που μπορούμε σήμερα να βρούμε σχεδόν σε οποιοδήποτε καλάμι εμπορίου, χαρακτηρίζονται από ένα μεταλλικό πλαίσιο και ένα κεραμικό δαχτυλίδι στο εσωτερικό του, μέσα από το οποίο, περνά και ταυτόχρονα "γλιστράει" η πετονιά μας. Είναι όμως τα πράγματα τόσο απλά όσο φαίνονται ή υπάρχει κάτι παραπάνω από αυτό;

Κατά τη διάρκεια της ρίψης ή της ανάκτησης, ανεξάρτητα της τεχνικής που εξασκούμε, ανάμεσα στη πετονιά ή το νήμα του μηχανισμού και στο κεραμικό του οδηγού, δημιουργούνται τριβές και παράγεται θερμότητα. Καλύτερο ποιοτικά κεραμικό, σημαίνει απαλότερη και πιο λεία επιφάνεια τριβής. Λιγότερη τριβή, σημαίνει μεγαλύτερη απόσταση ρίψης και λιγότερη θερμότητα, το οποίο με τη σειρά του μεταφράζεται σε μεγαλύτερη διάρκεια ζωής της πετονιάς ή του νήματος που χρησιμοποιούμε στο μηχανισμό μας.

Odoigoi_002
Πολλοί οδηγοί ή λίγοι;

Σε γενικές γραμμές, ανεξάρτητα από τεχνικούς παράγοντες οι οποίοι καθορίζουν κάποιες επιπλέον παραμέτρους, ένα καλάμι με περισσότερους οδηγούς πάνω στα στελέχη του σε σχέση με ένα ίδιο αλλά στημένο με λιγότερους οδηγούς, επιτρέπει στο ψαρά, να έχει μεγαλύτερη απόσταση βολής και καλύτερο έλεγχο του ψαριού την ώρα της πάλης μ’ αυτό. Τα παραπάνω συμβαίνουν, γιατί επιτρέπεται στο καλάμι να λυγίζει με συνέπεια στο μεγαλύτερο μήκος του, χρησιμοποιώντας όλη τη δύναμη του κορμού του και ταυτόχρονα, να δίνεται στο ψαρά καλύτερο κοντρολάρισμα της όλης κατάστασης.

Η ποιότητα κερδίζει...
Ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει ή και αλλάζει τη συμπεριφορά ενός καλαμιού, είναι το συνολικό βάρος των οδηγών που διαθέτει ένα καλάμι. Καλύτεροι ποιοτικά οδηγοί (ποιότητα εξωτερικού πλαισίου και κεραμικού), σημαίνει μικρότερο βάρος και ελαφρύτερο σύνολο το οποίο με τη σειρά του, επηρεάζει λιγότερο τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται το καλάμι κατά τη διάρκεια της ρίψης, κάνοντας μικρότερες ταλαντώσεις μέχρι να επανέλθει στο αρχικό σημείο ξεκούρασης.
Λαμβάνοντας υπόψη μας όλα τα παραπάνω, τότε μπορούμε να καταλάβουμε γιατί τα καλάμια που διαθέτουν ποιοτικούς οδηγούς, κοστίζουν αρκετά περισσότερα από άλλα καλάμια αντίστοιχα καλά, που δεν διαθέτουν. Τα καλάμια που διαθέτουν καλούς οδηγούς, απαιτούν γρηγοράδα και επιτρέπουν στο ψαρά που τα χειρίζεται, να κάνει απαλές κινήσεις, έχοντας ταυτόχρονα την ικανότητα να μην αποσπάται η προσοχή του από παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά το ψάρεμά του.

Odoigoi_006
Εξειδίκευση

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, πως στο χώρο των ειδών αλιείας, υπάρχουν εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στη κατασκευή ποιοτικών οδηγών με ηγετική θέση στο συγκεκριμένο τομέα την εταιρεία Fuji Kogyo Co Ltd αλλά και άλλες όπως η Pacific Bay, η American Tackle, η ALPS και άλλες λιγότερο γνωστές. Οι οδηγοί πάνω σ’ ένα καλάμι, εκτός του ότι είναι απαραίτητοι, όταν είναι και σωστά τοποθετημένοι, μπορούν ν’ αυξήσουν θεαματικά τις επιδόσεις του καλαμιού. Χάρη στην εξέλιξη που μας πρόσφεραν οι εταιρείες πάνω στο τομέα αυτό, μας επιτράπηκε να διευρύνουμε τους τρόπους ψαρέματος και να αυξήσουμε την αποτελεσματικότητά τους.

Πλεονεκτήματα
Ας δούμε όμως, τα κριτήρια της επιλογής των κατάλληλων οδηγών που θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας πριν τη τελική μας απόφαση να διαλέξουμε οδηγούς για το αγαπημένο μας καλάμι και τα σημαντικά οφέλη που θα αποκομίσουμε από αυτή την επιλογή.

Ακρίβεια: Για να επιτύχουμε μια διαρκή παραλληλότητα της πετονιάς ή του νήματος με τα στελέχη των καλαμιών, θα πρέπει τα πλαίσια των οδηγών να διαθέτουν την ιδανική γεωμετρία, ανάλογα φυσικά τη τεχνική ψαρέματος στην οποία απευθύνονται. Έτσι, δημιουργείται ένα συμπαγές σύνολο, το οποίο λειτουργεί με μεγάλη ακρίβεια.

Ρίψη: Σε πολλές τεχνικές ψαρέματος, η απόσταση ρίψης μας προσφέρει ένα επιπλέον πλεονέκτημα. Εάν συνδυαστεί και με την ακρίβεια της βολής, τότε οι πιθανότητες επιτυχίας είναι σαφώς περισσότερες. Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, δεν αρκεί μόνο η σωστή τοποθέτηση των οδηγών στα στελέχη του καλαμιού αλλά θα πρέπει και οι οδηγοί να είναι ποιοτικοί, ώστε να δημιουργηθούν όσο το δυνατό λιγότερες τριβές.

Odoigoi_007

Ευαισθησία: Είναι προφανές, πως χρησιμοποιώντας ελαφρύτερους και ποιοτικότερους οδηγούς πάνω σ’ ένα καλάμι, αυξάνεται η ευαισθησία του. Η μεταφορά της τσιμπιάς του ψαριού, η αίσθηση του τρόπου πλεύσης ενός τεχνητού, η πληροφορία που μας μεταφέρεται από το μολύβι μας καθώς το σέρνουμε στο βυθό για να αποκωδικοποιήσουμε τη ποιότητά του ή ακόμα και το είδος του ψαριού που βρίσκεται στην άκρη της πετονιάς μας, μας μεταδίδονται ταχύτερα και καλύτερα όσο πιο καλοί είναι οι οδηγοί του καλαμιού μας.

Ζύγισμα: Ένα ελαφρύ και ταυτόχρονα ισορροπημένο σύνολο (καλάμι – οδηγοί – μηχανισμός), μας προσφέρουν καλύτερο στιλ ψαρέματος, πιο αποτελεσματικό και ξεκούραστο, πράγμα σημαντικό σε ιδιαίτερα απαιτητικά και πολύωρα ψαρέματα.

Οι οδηγοί πάνω σ’ ένα καλάμι, εκτός του ότι είναι απαραίτητοι, όταν είναι και σωστά τοποθετημένοι, μπορούν ν’ αυξήσουν θεαματικά τις επιδόσεις του καλαμιού...

Δύναμη καλαμιού: Κατά τη διάρκεια της πάλης μ’ ένα μεγάλο θήραμα, όλες οι δυνάμεις ασκούνται πάνω στους οδηγούς (και μεταφέρονται στο καλάμι και από εκεί στα χέρια μας) και στο μηχανισμό του καλαμιού μας. Η δυνατότητα έλξης ενός θηράματος, εξαρτάται από τη τριβή που ασκείται από τη πετονιά ή το νήμα πάνω στους οδηγούς και η οποία επηρεάζει σημαντικά το χρόνο στον οποίο θα κάνουμε για να φέρουμε το θήραμα στα χέρια μας.

Κάρφωμα: Όσο μεγαλώνει το σύνολο των οδηγών ενός καλαμιού, τόσο πιο κοντά βρίσκεται η πετονιά ή το νήμα στα στελέχη του καλαμιού. Αυτό, μεταφράζεται σε μικρότερη απώλεια δύναμης κατά τη στιγμή του καρφώματος. Την ίδια στιγμή όμως, η τριβή που ασκείται στους οδηγούς είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από το επιθυμητό. Έτσι, βασιζόμενοι στις εταιρείες και στις έρευνες που έχουν προηγηθεί, βρίσκουμε τη χρυσή τομή τοποθετώντας στο καλάμι μας, το ιδανικό πλήθος οδηγών χωρίς να υπερβάλλουμε, εκμεταλλευόμενοι αυτά που μας προσφέρει η τεχνολογία. Νέα, ειδικής σχεδίασης πλαίσια οδηγών, τα οποία ενώ ελαχιστοποιούν το σύνολο των οδηγών, ταυτόχρονα συνεχίζουν να μας δίνουν το μέγιστο, όσον αφορά τη δύναμη του καρφώματος.

Μπλεξίματα: Πάρα πολλές φορές κατά τη διάρκεια του ψαρέματος, μας έχει τύχει να μπλέκει η πετονιά ή το νήμα πάνω στους οδηγούς του καλαμιού. Αυτό, πέρα από το γεγονός πως μας ταλαιπωρεί αφάνταστα εκείνη τη στιγμή, ισοδυναμεί και με το χάσιμο πολύτιμου κάποιες φορές χρόνου ή ακόμα χειρότερα, να βρεθούμε με σπασμένο καλάμι. Ένα σωστά μελετημένο σύνολο καλάμι – οδηγοί, ελαχιστοποιεί τις γωνίες από τις οποίες περνάει η πετονιά ή το νήμα μέσα από τους οδηγούς και μειώνει ή εξαλείφει εντελώς το παραπάνω φαινόμενο. Σε τεχνικές όπως το spinning για παράδειγμα, όπου οι συνεχόμενες ρίψεις είναι υποχρεωτικές, έχοντας από πριν επιλέξει τους κατάλληλους οδηγούς, το ψάρεμα δεν μπορεί παρά να είναι μια ευχάριστη εμπειρία.

Odoigoi_010

Αισθητική: Αν και για πολλούς το αισθητικό αποτέλεσμα ίσως να μην έχει ιδιαίτερη αξία, δε μπορούμε να παραβλέψουμε το παραπάνω παράγοντα. Ένα σωστά στημένο καλάμι με τους ανάλογους ποιοτικούς οδηγούς, αποτελεί ένα ιδιαίτερο ψαρευτικό εργαλείο για το κάτοχό του, προέκταση του χεριού του και πιθανόν "κόσμημα" για τη συλλογή του.

Υλικά κατασκευής δαχτυλιδιών
Η πέτρα ή αλλιώς κεραμικό που βρίσκεται στο εσωτερικό μέρος του πλαισίου του οδηγού, είναι κι αυτό που έρχεται σε άμεση επαφή με τη πετονιά ή το νήμα του μηχανισμού. Εκτός από τις διάφορες ποιότητες κεραμικού τις οποίες θα δούμε αναλυτικά παρακάτω, υπάρχουν και οδηγοί οι οποίοι αντί για κεραμικό, χρησιμοποιούν ανοξείδωτο δαχτυλίδι. Αυτοί οι οδηγοί, δεν προσφέρουν απαλή υφή όσο οι κεραμικοί, εκτός ίσως από το βάρος τους το οποίο τους χαρακτηρίζει σαν ιδιαίτερα ελαφριούς. Εκτός από το παραπάνω μειονέκτημα του υλικού τους,  έχουν τη τάση αντί να λυγίζουν προσφέροντας ευλυγισία σε πιθανή καταπόνηση, να σπάνε, απαιτώντας ιδιαίτερα ενοχλητικές επισκευές.

Odoigoi_004
Ελέγξτε για φθορές...

Τα κεραμικά των οδηγών, καθ’ όλη τη διαδικασία παραγωγής, φινίρονται και γυαλίζονται με διαμάντι αποκτώντας έτσι (τα κεραμικά), την τέλεια υφή ώστε να μην δημιουργούνται ανεπιθύμητες καταστάσεις και φθείρονται οι πετονιές ή τα νήματα. Φθαρμένοι οδηγοί και κατεστραμμένα κεραμικά, πρέπει να επισκευάζονται το ταχύτερο δυνατό. Παράξενοι ήχοι κατά τη διάρκεια της ανάκτησης και ξεφτισμένες πετονιές ή νήματα, είναι σημάδι πως κάτι δεν πάει καλά. Μια πιο προσεκτική ματιά και ένας σχολαστικός έλεγχος των οδηγών του καλαμιού (αρχικά περνώντας το δάχτυλό μας περιμετρικά του κεραμικού πάνω – κάτω ή με ένα κομμάτι βαμβάκι και κατόπιν με μεγεθυντικό φακό), θα μας αποκαλύψει το πρόβλημα ώστε να προβούμε στις απαραίτητες ενέργειες.

Odoigoi_003

O-ring: Η σκούρα καφέ επιφάνειά του, γυαλίζεται με διαμάντι και πρεσάρεται πάνω στο πλαίσιο του οδηγού. Πρόκειται για κεραμικό Aluminum Oxide και είναι το πιο διαδεδομένο εδώ και πάρα πολλά χρόνια ανάμεσα στους ψαράδες. Η σκληρότητά του, το βοηθάει από άποψη αντοχής σε πτώσεις και σπασίματα και έτσι δεν χρειάζεται δαχτυλίδι απορρόφησης πίεσης ανάμεσα στο πλαίσιο και το κεραμικό, το λεγόμενο Shock Ring.  Είναι από τους πιο οικονομικούς οδηγούς της αγοράς.

Odoigoi_005

Hardloy ή Hialoy: Το Hardloy ή Hialoy, αντιπροσωπεύει τη σκληρότερη σχεδόν βαθμίδα κεραμικού Aluminum Oxide. Είναι ελαφρύ με ιδιαίτερα καλή απαγωγή θερμότητας. Η διάρκειά του στο χρόνο σε σκληρές συνθήκες είτε στη θάλασσα είτε στα γλυκά νερά, το καθιστούν πολύ δημοφιλή επιλογή στα περισσότερα καλάμια. Γυαλίζεται με διαμάντι και πρεσάρεται με πολύ μεγάλη πίεση πάνω στο πλαίσιο του οδηγού. Μετά τους οδηγούς με O-ring κεραμικό, είναι από τις πιο οικονομικές επιλογές.

Odoigoi_008

Alconite: Οι οδηγοί που χαρακτηρίζονται σαν Alconite, είναι μια νέα πρόσθετη μορφή κεραμικού Aluminum Oxide οι οποίοι έχουν μαύρο χρώμα, διαθέτουν σχεδόν διπλάσια σκληρότητα από τους Hardloy και ενώ είναι ιδιαίτερα λεπτοί, καταφέρνουν να έχουν πολύ μεγάλη απαγωγή θερμότητας. Το Alconite, έχει 80% καλύτερη αντίσταση συμπίεσης και είναι 20% λεπτότερο από το Aluminum Oxide. Η επεξεργασία με διαμάντι, δίνει πιο λεία επιφάνεια από το Hardloy. Όταν το Alconite συνδυάζεται με πλαίσια νέας γενιάς (Fuji New Concept Lighweight frame), τότε έχουμε έναν οδηγό κατά 35% ελαφρύτερο και περίπου 50% ισχυρότερο σε σχέση πάντα με τους συνηθισμένους οδηγούς.

Odoigoi_009

Sic ή Silicon Carbide: Το Sic, είναι η τέλεια λύση για καλάμια με χρήση νήματος. Είναι γυαλισμένο με διαμάντι και μας δίνει την πιο λεία επιφάνεια ανάμεσα σε όλα τα κεραμικά υλικά. Ταυτόχρονα, καθώς προστατεύει τη πετονιά ή το νήμα από γδαρσίματα, δεν διαβρώνεται και έχει ταχύτατη απαγωγή θερμότητας, ιδανικό χαρακτηριστικό σε καταστάσεις όπου μεγάλα θηράματα παίρνουν με τρομερά μεγάλη ταχύτητα υπερβολικά πολλά μέτρα πετονιάς ή νήματος. Μικρότερο βάρος οδηγών με λεπτότερα δαχτυλίδια, δημιουργούν τη τέλεια ισορροπία απόδοσης και εμφάνισης.

Gold Cermet: Για τους ψαράδες που απαιτούν την τελευταία ποιότητα στα συστατικά, η Fuji έχει σχεδιάσει έναν οδηγό με χρυσό δαχτυλίδι κεραμομετάλλων (Gold Cermet) σε πλαίσια κραμάτων τιτανίου. Αυτό το πρότυπο προσφέρει ένα πανάλαφρο, ισχυρό πλαίσιο που είναι συνολικά αντιδιαβρωτικό υπό όλες τις έννοιες και χαρακτηρίζει τη σκληρότητα του κεραμικού και τη μακρόχρονη διάρκεια του τιτανίου. Ο συνδυασμός αυτός, παράγει μια σκληρότητα που συναγωνίζεται το Silicon Carbide, είναι ελαφρύτερο και λεπτότερο από το Sic ή οποιοδήποτε άλλο υλικό δαχτυλιδιών. Εάν τώρα, προσθέσουμε και το γυάλισμα του κεραμικού με διαμάντι, το Gold Cermet μπορεί άνετα να θεωρείται δύο φορές ομαλότερο από το δαχτυλίδι Sic. Το αποτέλεσμα; Ένας οδηγός τόσο ελαφρύς, με μηδενικές επιπτώσεις στη δράση του καλαμιού. Ένας οδηγός τόσο ομαλός, που ξεπερνά όλους τους  άλλους στη παγκόσμια αγορά οδηγών.

Odoigoi_011

Πλαίσια οδηγών
Ο ενδιάμεσος κρίκος, μεταξύ του κεραμικού και του καλαμιού μας. Ο ρόλος τους στο ψάρεμα είναι ιδιαίτερα σημαντικός, γι’ αυτό και οι εταιρείες κατασκευής οδηγών, μελετούν τα υλικά, τη γεωμετρία και τις διαστάσεις τους για πάρα πολλά χρόνια πριν τους διαθέσουν στη αγορά. Σκοπός αυτής της έρευνας – ανάπτυξης των πλαισίων των οδηγών, είναι τα καλάμια να μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα, ανάλογα πάντα τη τεχνική ψαρέματος για την οποία απευθύνονται. Τα πλαίσια των οδηγών, υπάρχουν σε πάρα πολλές εκδόσεις και χαρακτηρίζονται με βάση το υλικό κατασκευής και το τελικό φινίρισμα. Τα επώνυμα πλαίσια οδηγών, όπως για παράδειγμα της Fuji, κατασκευάζονται από ατσάλι S-4 το οποίο είναι σκληρότερο, αντέχει περισσότερο στη σκληρή χρήση, την οξείδωση από το αλάτι, τους κραδασμούς και τις πτώσεις. Έτσι, υπάρχουν σε μαύρο χρώμα, σε νίκελ ή χρωμίου, σε γκρι (gun smoke), titanium, Ion plating (επεξεργασία με ιόντα για αντισκωρική προστασία), πλαίσια χρυσού χρώματος και e-finish (νέα, ειδική οικολογική επεξεργασία της Fuji, που δίνει ένα πλαίσιο χρώματος νίκελ με ματ απόδοση).

Με βάση τη κατασκευή τους, τα πλαίσια γενικά χαρακτηρίζονται σε μονοστήριχτα, διστήριχτα, πλαίσια που βρίσκονται πολύ κοντά στο στέλεχος του καλαμιού, συρόμενα πλαίσια (περισφίξεως) και πλαίσια οδηγών κορυφής (μύτες).


Το παραπάνω άρθρο, έχει δημοσιευτεί στο ηλεκτρονικό περιοδικό "Psarema.gr"

Category: Υλικά - Εξαρτήματα Επισκευής & Διακόσμησης Καλαμιών

customrods logo

 Copyright © 2012 Custom Rods. All Rights Reserved. Designed by CustomRods.