Κείμενο - φωτογραφίες: Γιάννης Γιατράκος
Όταν αναφερόμαστε στο spine ενός καλαμιού, εννοούμε τη ραχοκοκαλιά του ή για την ακρίβεια το νεύρο του και φυσικά μιλάμε για τη νοητή ευθεία στην οποία θα δέσουμε τους οδηγούς πάνω σ’ αυτό. Το spine δεν αναφέρεται στην δύναμη ή στην παραβολή του καλαμιού (αν και τα δυο αυτά έχουν άμεση εξάρτηση από το spine) έχει όμως σημασία εφόσον το βρούμε, να επιλέξουμε σε ποια πλευρά (πάνω ή κάτω) θα δέσουμε τους οδηγούς και το οποίο με τη σειρά του έχει άμεση σχέση με το setup των οδηγών, την τεχνική που προορίζεται και το μηχανισμό που θα το συνοδεύσει. Ένα καλό παράδειγμα για να το καταλάβουμε, είναι η σπονδυλική μας στήλη, η οποία λυγίζει προς μια κατεύθυνση και πάντα προς τα μέσα. Όλες λοιπόν οι κενές ράβδοι καλαμιών (blank) όταν τις λυγίσουμε, θα παρουσιάσουν λόγω της περιτύλιξης πάνω στους κυλίνδρους μια "σπονδυλική στήλη" η οποία ονομάζεται spine ή αλλιώς το νεύρο του καλαμιού μας.
Spine δεν υπάρχει κάπου στη μέση όπως διαβάζω αρκετά συχνά, υπάρχει σ’ ένα και μόνο συγκεκριμένο σημείο και αφορά το “νεύρο” του καλαμιού, το οποίο προκύπτει από την διαδικασία τυλίγματος των φύλλων του carbon. Αυτό θα το παρομοιάζαμε σαν ένα λεπτό φύλλο τσιγαρόχαρτου με αρχή και τέλος, όπου με ειδικές ρητίνες κολλιέται και παίρνει το σχήμα του πάνω σε ειδικούς μεταλλικούς κυλίνδρους για να το πούμε όσο πιο απλά μπορούμε και από αυτό προκύπτει η βέργα ή οι βέργες (αν είναι δίσπαστο, τρίσπαστο ή τηλεσκοπικό) που θα πάρουμε στα χέρια μας σαν τη βάση για να "χτίσουμε" τα καλάμια μας. Εννοείται ότι πάνω σ’ αυτά τα στελέχη, θα γίνουν ακόμα πολλές εργασίες, όπως βάψιμο, λογότυπα, χαρακτηριστικά, βερνίκια και εφαρμογές μέχρι να έρθει το τελικό προϊόν στα χέρια μας.
Η διαδικασία τώρα της περιτύλιξης προκαλεί μια μικρή απόκλιση στο υλικό, το οποίο με τη σειρά του οδηγεί σε μαλακότερη ή σκληρότερη πλευρά στο blank (στέλεχος) και είναι αυτή η πλευρά που ο rod builder θα επιλέξει να δέσει τους οδηγούς σε σχέση με το μηχανισμό και την τεχνική ψαρέματος κυρίως που απευθύνεται το blank. Η ακριβώς απέναντι πλευρά δλδ., του spine, αυτή που είναι στις 180ο χρησιμοποιείται όπως είπαμε παραπάνω, στο "χτίσιμο" ενός καλαμιού ανάλογα για την τεχνική που προορίζεται το καλάμι και κυρίως με το είδος του μηχ/μου που θα τοποθετηθεί πάνω του αρχικά. Αλλιώς "τραβάει" βάρος ένα καλάμι του casting κι αλλιώς "έλκει" βάρος ένα καλάμι συρτής. Διαφορετικούς οδηγούς απαιτεί ένα καλάμι με μηχανισμό spinning και διαφορετικούς ένα καλάμι casting, άρα και διαφορετικά μεγέθη, διαφορετικές αποστάσεις και πολλές ακόμη λεπτομέρειες που χαρακτηρίζουν το spine και το "χτίσιμο" των οδηγών πάνω σ’ αυτό.
Το γιατί κάποιες εταιρείες επιλέγουν να δένουν με απόκλιση μερικών συγκεκριμένων μοιρών από το νεύρο, έχει να κάνει με καλάμια του spinning κυρίως και μάλλον για λόγους που αφορούν την ίδια την τεχνική και στον τρόπο ανάκτησης των τεχνητών (η Zenaq πχ., είναι μια από αυτές και σίγουρα κάτι παραπάνω θα γνωρίζει ή επιδιώκει από αυτό).
Όσο πιο ακριβείας λοιπόν είναι το "χτίσιμο" των οδηγών πάνω στη ραχοκοκαλιά ενός καλαμιού, τόσο το καλάμι αυτό, διακρίνεται για τη σωστή και απόλυτη μεταφορά ισχύος, ενέργειας και τεχνικής από το χρήστη. Η ευθυβολία, η ακρίβεια, η απόσβεση των κραδασμών και η δύναμη της κάθε βέργας στις βολές με αντίστοιχο βάρος ή στο χειρισμό ενός μεγάλου θηράματος, είναι μερικά από τα θετικά του σωστού spine. Ένα κλασσικό παράδειγμα λάθους spine που αρκετοί θα έχουν δει, είναι σε τηλεσκοπικά συνήθως καλάμια casting, όπου σε κάθε βολή γυρίζουν οι συρόμενοι οδηγοί σε άλλο σημείο, ενώ προηγουμένως ήταν τοποθετημένοι σωστά σε σχέση με το δαχτυλίδι της κορυφής του καλαμιού μας. Αυτό συμβαίνει, γιατί αυτός που κόλλησε τον οδηγό κορυφής, τον τοποθέτησε στην τύχη πιθανόν λόγω άγνοιας ή λόγω βιασύνης. Επειδή λοιπόν οι τάσεις που προκαλούνται από το πέταγμα του μολυβιού με την αρματωσιά μας είναι πολύ μεγάλες και λόγω του ότι ο οδηγός της κορυφής είναι κολλημένος και δεν μπορεί να μετακινηθεί – στρίψει, στρίβουν οι συρόμενοι οδηγοί που αλλού; μα στο σωστό σημείο φυσικά λόγω του νεύρου του στελέχους και εκεί θα πρέπει να κολληθεί εκ νέου και ο οδηγός της κορυφής.
Ο καθένας λοιπόν, μπορεί να δέσει ένα καλάμι με όμορφα χρώματα και σχέδια αλλά η απόδοση ενός καλαμιού, φαίνεται μόνο στο ψάρεμα και εκεί κρίνεται και η πραγματική του αξία και είναι ίσως το μοναδικό πράγμα που έχει σημασία. Σίγουρα οι αποστάσεις των οδηγών είναι εξίσου σημαντικές, τα χρώματα και τα σχέδια πάνω στα καλάμια μας κάνουν χαρούμενους να τα χρησιμοποιούμε στο ψάρεμα, θεωρώ όμως πως το spine είναι το σημαντικότερο όλων για να λειτουργήσει ένα καλάμι προς όφελός μας.
Υ.Γ. Οι μαζικές παραγωγές made in China, είναι καθαρά θέμα τύχης που θα δέσουν τους οδηγούς και στο όπου το πιάσει εκείνη τη στιγμή αυτός που το δένει και απλά σημαδεύει τις “σωστές” αποστάσεις των οδηγών κι όχι πάνω σε κάποια νοητή ευθεία με το νεύρο γι’ αυτό και δεν υπάρχει κάτι στάνταρ αλλά βγαίνει περίπου στη μέση ή μάλλον κάπου στην… τύχη. Όπου το πιάσουμε δλδ., αρκεί να δέσουμε 100 καλάμια την ημέρα. Ακόμα δεν έχω καταλάβει, πως γίνεται μια διαδικασία εύρεσης του spine που διαρκεί ελάχιστα δευτερόλεπτα, να μην είναι μέσα στα "θετικά" της κάθε εταιρείας και να βγαίνουν καλάμια στην αγορά τα οποία δεν πληρούν αυτή την προδιαγραφή, ειδικά όταν μερικά από αυτά, κοστίζουν πάρα πολλά για να είναι δεμένα λάθος…